Sponsering

Sponsorlogoer uden effekt, luk logoland, hvordan finder jeg sponsering, fra eksponering til partnerskab, fra mæcen til sponsor til partner, sponsorater i det århusianske kulturliv, partnerskaber for erhvervslivet i kulturhovedstaden.

”Sponsering er markedsføring og markedsføring handler om at ændre folks holdninger og adfærd. Logoeksponering kan ikke ændre holdninger og adfærd. Det har kloge mennesker fortalt os i de sidste tyve år. Men sponsorerne har ikke lyttet. Måske har de haft travlt med at tale til sig selv?” Vi har i dag en hel logo-skov, trods de mange muligheder der er i sponsering. Vi skal have return on involvement. Involvere os i målgruppen for at få noget igen. Sponsering og samarbejde tager tid og kan betale sig på længere sigt. Det giver styrke til dit brand og loyalitet overfor målgruppen. Det er væsentlig at aktivere dit sponsorat og involvere målgruppen. Lad målgruppen rører ved dig, blandt andet via. digital involvering. (Kilde: http://sponsormedvilje.dk/udgivelser-sponsering/, 27 feb. Kl. 11.25)

Det findes ingen guide til søgning efter de rigtige sponsorer. Du må selv i gang. Som sagt er det ikke bare at få en logoskov sat op og derefter gå ud fra at pengene tikker ind på kontoen. Du må vide først gør det klart, hvem er i, hvem er publikum, hvilke sponsorer passer på jer – dermed hvad er jeres fælles værdier – og hvad kan I tilbyde jeres sponsorer? Det er relevant for at stimulere, aktivere og sælge til potentielle sponsorere! (Kilde: http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/En-guide-til-dig-der-arrangerer-events, 27 jan. Kl. 13.40)

Ligeledes skriver Operate.dk om den klassiske model og kanalsponsorater som udfordres. Det er vigtig med aktivering af partnerskaber, for at sponsorerne får det optimale ud af deres sponsorpenge og når nok indenfor deres målgruppe. Artiklen bruger et eksempel med Coca Cola, som i 1992 var sponsorer til de Olympiske lege i Barcelona. De brugte 33 mio. dollars på, at kun 12 % af målgruppen kunne huske dem …

Nedstående model viser Operates tanke om sponsorater som partnerskaber:

sponsering

Den sponsorerede når deres ønskede målgruppe gennem en oplevelse. Sponsoren kommer i kontakt med deres målgruppe gennem aktivering via. oplevelsen, som virksomheden sponsorer. (Kilde: http://operate.dk/zoom/sponsering-eksponering-partnerskab, 27 jan. Kl. 14.10)

Altså er sponsering et af de stærkest marketingværktøjer, hvis det gøres rigtig. “Succesfulde sponsorer og rettighedshavere arbejder tæt sammen om at skabe værdi for målgruppen”.

Der findes 3 essentielle fordele ved at sponsere. 1. Jeres kunder vil belønne jer med goodwill og loyalitet når I engagerer jer i deres interesser og tilfører værdi til deres oplevelser. 2. Du får mulighed for at forstærke eller forandre jeres image. 3. Du få noget at tale med jeres målgruppe om.

Der er seks hyppige motiver for sponsering: kundepleje, udviklingssamarbejde, direkte salg, intern motivation, netværk og branding.

Som konklusion… Sponsering er et fattig ord. Sponsering er ikke bare en betaling med penge eller ydelser til en rettighedshaver for at få adgang til at udnytte det kommercieller potentiale ved rettighedshaveren. Vi skælder mellem mæcenen, sponsoren og partnerskabet. Potentialet er meget større ved et partnerskab. Det gode sponsorat skal give mening, sætte målgruppen i centrum, gribe det uhåndgribelige og sammenføj sponsering med marketing. (Kilde: https://fronter.com/eadania/links/files.phtml/1467624915$238745394$/TMR/Fag_prcent_3A+Specialet/Speciale+1_prcent_3A+Sponsering/Sponsering+_prcent_28B_prcent_F8rsens+Ledelsesh_prcent_E5ndb_prcent_F8ger_prcent_2C+dec+2012_prcent_29+-+Morten+_prcent_D8stergaard.pdf eller http://sponsormedvilje.dk/udgivelser-sponsering/, 27 jan. Kl. 14.45)

Det er relevant med samarbejdet mellem kulturlivet og virksomheder. Så hvad kan kulturinstitutioner tilbyde en samarbejdspartner i erhvervslivet? Og hvad kan kulturlivet få ud af et samarbejde med en potentiel sponsor? (Kilde: http://kum.dk/uploads/tx_templavoila/Kulturpartner.pdf, 27 jan. Kl. 15.15)

Århus Kommune udgav i juni 2006 en rapport om sponsorater i det århusianske kulturliv. En undersøgelse af sponsorsamarbejder mellem private virksomheder og kulturinstitutioner. Rapporten omhandler hvordan diverse kulturinstitutioner arbejder med sponsorstøtte samt deres holdninger og erfaring med kultursponsering. (Kilde: https://www.aarhus.dk/~/media/Dokumenter/Kultur-og-Borgerservice/Kulturforvaltningen/Publikationer/2006/Sponsorater-i-det-xrhusianske-kulturliv—rapport-2006.pdf, 27 jan. Kl. 15)

Aarhus 2017, Europæisk kulturhovedstad, har desuden udgivet et partnerskabsprogram i denne forbindelse. Kulturhovedstaden sælger gennem deres mange mål, sådan at mulige partner kan få rig mulighed for eksponering, og skræddersyet program, som passer sponsorens virksomhed og ønsker. Aarhus 2017 tager udgangspunkt i fire elementer: indhold, netværk, events og hospitality samt synlighed.(Kilde: http://www.aarhus2017.dk/media/8845/aarhus-2017_partnerskabsprogram-071016.pdf, 27 jan. Kl. 15.15)

___________________________________________________________________

Litteraturliste

Artikler

1.

http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/En-guide-til-dig-der-arrangerer-events

2.

http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/sponsorlogoer-uden-effekt

3.

http://operate.dk/zoom/sponsering-eksponering-partnerskab

Rapporter

1.

https://www.aarhus.dk/~/media/Dokumenter/Kultur-og-Borgerservice/Kulturforvaltningen/Publikationer/2006/Sponsorater-i-det-xrhusianske-kulturliv—rapport-2006.pdf

2.

http://www.aarhus2017.dk/media/8845/aarhus-2017_partnerskabsprogram-071016.pdf (program)

3.

http://kum.dk/uploads/tx_templavoila/Kulturpartner.pdf

4.

http://sponsormedvilje.dk/udgivelser-sponsering/ (håndbog)

5.

http://sponsormedvilje.dk/udgivelser-sponsering/ (håndbog)

 

(Anslag: 4091)

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s